Reisverslag VR in Guadeloupe (31-12-2003 / 08-01-2004)

Home | Fotoserie | Slideshow

31-12-2004 12:30 uur
Eindelijk zijn we dan vertrokken! In een bomvol vliegtuig (is geen gelukkige woordkeuze....) naar Point a Pitre zijn we de komende acht uurtjes wel zoet...
Gisteren rond 10:00 uur vertrokken uit Den Haag en nog even een tussenstop gemaakt in Antwerpen waar we wat moesten afgeven bij een vriend van ons. Die heeft een nieuw baantje, namelijk sex verhaaltjes schrijven (ook inhijgen) en die verhaaltjes mogen niet langer duren dan 3 minuten! De rest van de dag lopen we dus bij alles wat we meemaken verhaaltjes van 3 minuten te verzinnen, ach het houd je bezig! Hoewel het in Guadeloupe nu 07:30 uur is zit bij ons de 1 in de klok dus tijd voor een borrel.....(RON)
31-12-2004 19:30 uur
Nog steeds zitten wij zoet in rijtjes van vier in het vliegtuig. Na een fikse vliegtuiglunch, de film The Pirates of the Caribean en een snackje kunnen we ons nu echt niet meer vermaken. We willen uit dit voertuig en in ons vaartuig! Nog even en we kunnen onze eerste slok champy nuttigen; op de jaarwisseling in Nederland. (We laten onze familie en vrienden daar natuurlijk niet alleen drinken ....)
En dan... the moment we’ve all been waiting for: onze eerste avond op het eiland Guadeloupe en tevens de inluiding van alweer een nieuw jaar. 2004 get ready! (GHI)
03-01-2004 10:30 uur
Na 2 dagen op het strand en een auto te hebben gehuurd en het lage deel van het eiland te hebben verkend hebben we voor 500 euro boodschappen gedaan. De rest zou om 15:30 uur landen, we waren net op tijd. Heel zat had iedereen z’n pet op. Het weer is onbestendig, dan weer zon en dan weer een bui. Na “Heb je even voor mij” van Francois Peasant en in no time een aantal flessen bubbels zat de stemming er goed in. Contact met Nederland om 19:00 uur (Oud en nieuw in Nederland) was moeilijk maar uit eindelijk stonden er een rijtje peoples op de steiger te bellen. Na het diner en een paar hele vermoeide mensen hebben we met ABBA en de natuurlijk onvermijdelijke bubbels (er was genoeg, 20 flessen) hebben we het nieuwe jaar ingeluid en toen vielen we a, Happy New Year!!! (ELS)
03-01-2004
Het is heel moeilijk om twee dagen terug in de tijd te gaan om hierover te schrijven. Het is net of we hier al een week zitten.
De eerste avond in Guadeloupe zijn we begonnen met het uitpakken van de bagage en de 20 flessen champy die we hebben meegebracht uit ons eigen Pays-Bas. Nadat we om 19:00 uur Oud & Nieuw gevierd hadden met champy en ABBA met Happy New Year, gingen we een hapje eten in het centrum. De dames gingen met de (huur) auto, de heren gingen, heel stoer, met de boot. Alleen deed de buitenboordmotor het niet, dus moesten we peddelen. Jeroen B kent zijn eigen krachten niet en breekt een peddel in twee!
De volgende dag, 1 januari, is het dan alweer, varen we om 11:30 uur uit voor de reis naar Iles des Saintes. We moesten eerst nog wachten op de “persoon” van Sunsail die ons een nieuwe buitenboordmotor zou leveren, een nieuwe peddel, en houtskool voor de BBQ moesten we ook nog hebben.
De buitenboordmotor doet ’t dus gewoon. Vergeten om de benzine kraan open te draaien...
De peddel is zo verwisseld, houtskool is zo gehaald, alleen maken we van het (vermogen kostende) vlees en vis geen gebruik (oorzaak het slechte winderige weer) en kan het zo de vuilnisbak weer in na twee dagen.
De reis naar Iles des Saints verloopt voorspoedig. Iedereen is in een goede stemming, zonnetje schijnt, biertje erbij, niets aan de hand. De golven worden wel wat hoger, de zee ruiger en al gauw worden René, Cecile en Jeroen (vK) kotsmisselijk, en ziet het schip er een stuk minder sjiek uit....
Gelukkig had ik mijn voorzorgsmaatregelen genomen; pilletjes werken goed.
Na vier (lange) uren varen moeten we eerst nog een veld vol met visnetten trotseren, we gaan een aantal keren overstag, het serviesgoed slingert alle kanten op, er wordt weer aardig in het rond gekotst, maar uiteindelijk komen we dan aan bij een klein strandje (ik geloof dat het Pain de Sucre heet) waar we voor anker gaan. Na een onstuimig nachtje in de boot varen we de volgende ochtend, 2 januari alweer, naar een baai verderop, waar het centrum is gevestigd. Vanuit hier kunnen we met de dingy aan wal en het eiland verkennen. Helaas is het weer ons niet gunstig gezind en regent het pijpenstelen.
Om toch een zonnig humeur te behouden gaan we aan de cocktails met rum (ZoZi) en zowaar, na de 3e cocktail breekt de zon door! Al aardig in de stemming besluiten we lekker luxe te gaan lunchen met kreeft & rosé & zo. Daar de meesten van ons een beetje huiverig zijn geworden van nog zo’n ‘bumpy’ night in de boot hebben we voor 6 personen een appartement geboekt om toch een beetje rustig te kunnen slapen.
Hans, Elsbeth, Inge en Eric zijn zo moedig om toch op de boot te blijven slapen. Na een bezoek aan de cocktailbar (er zijn dan al heel wat zozi’s besteld) gaan Hans, Jeroen B, Elsbeth, Ghi en Ron naar de boot om wat spullen te halen voor de overnachting in het appartement.
Bij aankomst blijkt de boot een 50-tal meter te zijn verschoven; het anker is gaan krabben....
We denken; “Laten we de boot dan maar verplaatsen naar het midden van de baai, ligt ie wat rustiger.” Zo gezegd, zo gedaan. Alleen bleek er bij het ophalen van het anker een hele tros electriciteitskabels om het anker gedraaid te zitten!
Hans is nog het water ingedoken maar die kabel kan er zonder hulp niet vanaf gehaald worden. Dat mannetje dat kwam kijken kon ons de volgende dag om ±09:00 uur pas helpen dus moesten we daar blijven liggen....Dan maar een tweede anker uitgooien. Ik zou dat tweede anker wel even naar het dek brengen…maar bij het optillen klapte ik al voorover... toch iets teveel zozi’s gedronken.... Jeroen B (echte man) heeft het toen overgenomen.
’s Avonds heerlijk gegeten bij een restaurant aan het water. Leuke sfeer bij een supernicht als eigenaar. Lekker geslapen in het appartement (jammer van de muggen) en de volgende ochtend om een uur of 11 elkaar weer getroffen bij de cocktailbar voor ontbijt. (met cocktail, maar nu zonder alcohol)
Tijdens het ontbijt heeft iedereen deze keer een pil genomen tegen zeeziekte en zowaar, we hebben een geweldige reis naar Dominica gehad!
Ruwe zee, maar wel gaaf om te zeilen. Helaas geen dolfijnen gezien. (maar we hebben nog even)
Bij aankomst in de baai van Dominica werden we ‘verwelkomt’ door een aantal ‘locals’, de een in een speedbootje, de ander op een surfplank met peddel, en ze wilden allemaal wat van ons. Gelukkig hadden we via Sunsail al een mannetje (Cobra) die van alles voor ons kon regelen, (inchecken van de paspoorten, excursies, ijs, etc) dus konden we de rest afwimpelen. Heerlijk rustige baai waar we voor anker gingen. De champagne ging open. Frans Bauer ging aan. De hapjes kwamen op tafel en we hebben een geweldige zonsondergang meegemaakt! Dit is precies wat we van deze vakantie hadden verwacht!
Zo, dat was even drie dagen reisverslag inhalen... (RON)
4 januari 2004 17:00 uur
Lekker aan een southern Comfort cola en Jeroen B is een rumpunch aan het maken.
Vandaag waren we vroeg op. Om 08:00 uur zou Cobraman ons ophalen voor twee trips. Snel het water in voor een frisse duik. Daarna aan een snel ontbijt met stokbrood en thee. En zoals echte Hollanders op vakantie zaten we om 08:00 uur klaar. Met grote snelheid naar land voor een live versie van Discovery Channel. Een geweldige trip door de Indian River. (RENÉ)
Fantastische kleuren, flora en fauna was er te zien. Wat een rijkdom als je dit in je achtertuin hebt!
Na ±45 minuten te hebben gevaren, (Voor de duidelijkheid; Cobra was aan het roeien en wij waren aan het genieten van al het moois.) kwamen we bij een barretje. Daar kregen de vrouwen een mooie vis/vogel origami combi, van bladeren gemaakt door Cobra (onze guide), en die hebben we in de bus laten liggen!! Terug gevaren via zelfde water (white eagrent gezien) toen in busje gestapt. Nieuwe guide genaamd; Shadow, bracht ons richting rainforest. Alwaar we een tocht door de jungle hebben gemaakt van ±45 minuten om te beginnen. Toen weer in de auto gestapt en gevoed met de vruchten die het eiland te bieden heeft. (Sinaasappel, grapefruit, mandarijnen, limoen) maar ook gember, thijm en kaneel. Daarna gestopt voor de glibbertrip from hell... ±20 minuten lopen via glibberige, modderige paadjes op zoek naar de final destination; the Milton watervallen.
Maar deze bleek het waard. Wat gaaf zeg, met z’n allen (behalve René en Hans) zwemmen in het water, precies bij de poel van de waterval. Daar ook een ‘leuke’ groepsfoto gemaakt.
Na deze belevenis was iedereen wel toe aan een lunch. We werden beloond met een heerlijke lunch, geserveerd met een uitzicht op de zee, en één (lees drie) rum punch in de hand!
This is the carib man......
Na de lunch met een paar mensen gaan zwemmen, snorkelen. Nu is het wachten op Cobra die ons vanavond meeneemt voor local food and drinks.
Morgen meer over dit avontuur. (GHI)
5 januari 2004 16:30 uur
We zijn vanochtend om 09:00 uur vertrokken van Dominica. Afhankelijk van de uiteindelijke wind (Oost of Noord-Oost) konden we naar Marie Galant. (bij oosten wind) Maar helaas moesten we door naar Guadeloupe. Iedereen die dacht ziek te kunnen worden heeft 1 of 2 pilletjes genomen om niet ziek te worden. De reis ging voortvarend!!
Met 6-7 knopen gingen we best snel. Dat de eilanden groen zijn komt door de wisseling van buien en zon. Wij moesten dus ook een aantal buien trotseren. Geweldige momenten waren dat. Een groot grijs gordijn komt op je af. (De helft van de mensen gingen de route plotten of de kajuit in) En eerst wat meer wind en daar komt de stortbui. Zeiknat waren we. Bij de derde bui werden de volhouders getrakteerd op de muziek van Frans Bauer, “Heb je even voor mij.” Waarna de spirit weer voldoende was voor de volgende bui.
In de nabijheid van Guadeloupe zagen we een gigantische bui over de westelijke helft van het eiland gaan en een bootje zat er midden in. Een geweldig gezicht om te zien. (Het worstelen van het bootje en zo’n bui op afstand!) Uiteindelijk, na zigzaggen door de vissersnetten, kwamen we aan in Iles de Gosier. En ja hoor, snel het anker uitgooien, de was buiten hangen en champagne. Na de borrel ging de ene helft naar het grote eiland voor boodschappen. Even de cockpit aanvegen en snel een borrel drinken. Straks gaan we naar wal om te eten en ook deze dag hebben we weer geweldig genoten. ( RENÉ)
6 januari 2004
De hele dag aan het strand gelegen om te zonnen, te zonnen en te zonnen. O ja, ook om te snorkelen, rum punch te drinken, wat te lezen en het eilandje verkennen. (had je binnen 10 minuten gezien) s’-Middags een heerlijke lunch tussen de palmbomen (kip of vis van de BBQ) en daarna weer naar het mooie strandje. Aan het einde van de middag ging de ene helft boodschappen doen, en de anderen naar de boot. Ghi, Jeroen(vK) en Ron gingen het stukje terug zwemmen. Dat viel nog niet mee! De stroming was sterker geworden en het weer inmiddels omgeslagen; het regende en waaide flink.
Eenmaal op de boot aangekomen werd ik (Ron) enorm beroerd van die deinende boot en heb ik de rest van de avond en nacht op bed gelegen. De rest heeft in de kajuit salades gegeten.
Dat eten kon pas nadat Els, Eric, René en Jeroen B het slechte weer hadden getrotseerd met een dingy waar het motortje het niet meer van deed. Er was water ingekomen toen Eric en Els een aantal keren op de kust waren geworpen door de hoge golven! Ze waren op weg om twee auto’s te huren voor de komende twee dagen, en konden hierna het ruwe water niet meer opkomen. Toen het eindelijk gelukt was moesten ze René en Jeroen B met de boodschappen nog ophalen. Maar het motortje begaf het dus. De terugweg naar onze boot hebben ze door de stromende regen moeten roeien. Wat een toestand was dat.
7 januari 2004
Iedereen (behalve Ron en René) is vandaag gaan duiken en snorkelen op pigeon island (ten westen van Guadeloupe). Wij zijn met een taxi naar st. Anne gegaan om het parelwitte zandstrand te bekijken. Toen we aankwamen op het strand van Club Med (waar het mooiste strand zou moeten liggen) hebben we eerst maar een pina colada besteld, die er al lekker inhakte zo sterk! Daarna het strand opgelopen en jawel, parelwitte stranden en wuivende palmbomen! Mijn lijstje was compleet (de eerste ‘must see’ was de waterval). Leuke foto’s gemaakt om het thuisfront flink jaloers te maken en daarna doorgelopen naar het centrum om een restaurant te reserveren voor de avond. Uiteindelijk hebben we daar niet gegeten maar zijn we met z’n allen lekker luxe gaan eten in Point a pitre. Omdat het de laatste avond was zijn we ook nog de kroeg ingedoken en om half vier tolde we ons bed in.(RON)
8 januari 2004
Eerst twee aspirientjes. Om 11.00 uur was iedereen klaar met het inpakken voor de terugreis. De helft van de club ging met de huurauto’s naar l’ aeroport om in te checken. De rest ging het aquarium bezoeken (dit lag naast de haven van Sunsail dus dat was makkelijk).
In de middag is iedereen (behalve Ron en René) naar st. Anne gegaan om nog even te kunnen zwemmen en zonnen. Wij zijn naar het centrum van Point a Pitre gegaan om nog even te shoppen, te lunchen en om het centrum te bekijken. Leuke kleurige marktjes en heel, heel veel schoenenzaken, dat viel wel op. Om ongeveer 17.00 uur hebben we op l’ aeroport de laatste planteur gedronken. Momenteel zitten we weer netjes op een rij in het vliegtuig terug naar Parijs. (RON)
8 januari 2004 18.00 uur
Nou daar zitten we dan al in het vliegtuig. Het is alweer voorbij. Vanochtend waren we al om half acht op, terwijl we pas om vier uur in bed lagen. De helft was gezellig in de kroeg en de andere helft zat op het dek van de boot te kletsen met wat resten alcohol die nog op moesten.
Wat een reis zeg! De eerste twee dagen dacht ik echt: dit wordt niks. Ik behoorde tot een van de kotsers die bij de eerste overtocht naar Les Saintes ook meerdere malen in die rode emmer had gekeken. Zelfs toen we aan wal sliepen de derde nacht was ik nog ziek van de zenuwen, dat ik weer die boot op moest. Goed, ff naar de pharmacie en de geweldige pillen met de naam ‘morcalm’ hebben uiteindelijk bijgedragen aan een geweldige vakantie!
Waarschijnlijk is alles al gezegd op de vorige pagina’s van dit boek, maar toch nog even een korte samenvatting.
Witte stranden, palmbomen, 28 tot 30 graden, blauwe zee, rumpunch, de jungle met vers fruit, een hele koude maar prachtige waterval, kip of vis, champagne, ontbijt op het dek met zon, een plomp in zee & daarna een douche op het dek, veel lachen, ook veel regen, hoge golven, drie mooie tochten, Cobra, de Shadow Warrior, homo-ober bij het dure restaurant in Les Saintes, een zwaaiende Hans, een moment voor jezelf, een stoere kapitein, Harry Plotter, kots, natte handdoeken, drie maal per nacht wakker omdat alles rammelde, Frans Bauer, eiland veroveren, heel veel cocktails, en zo kan ik nog wel even doorgaan, maar boven alles een top gezelschap!
Bedankt allemaal voor deze geweldige vakantie!!! Nu acht uur terug naar Orly en dan nog vijf uur naar huis rijden. Volgend jaar weer……Cuba?? Tot op de after-Guadeloupe borrel. (CIEL)
Hier sluit ik mij volledig bij aan. Met z’n tienen op zo’n ‘klein’ bootje en we hebben elkaar de hersens niet eens ingeslagen, integendeel. Ik heb me uitstekend vermaakt en lekker de hele week kunnen doen waar ik zin in had. Absoluut een top-week en een fantastische vakantie! (RON)
PS: We hadden natuurlijk ook nog de Zozi’s, de draagnegers, roeinegers, bewaaknegers enz.